Можем да изтъкнем две причини за включването на месото в хранителния режим на човека.
Първо: Потопът беше опустошил земята и растителността беше унищожена. А Ной и семейството му бяха осем души и те трябваше да бъдат изхранвани до появяването на нова растителност. Но има една втора, по-дълбока причина за допускане на месото. Човекът беше станал наследствен грешник. Природата му беше покварена и той вършеше зло. Бог желаеше милостиво да скъси човешкия живот, за да му се отнеме възможността за школуване в нечестието. И действително, ако разгледаме двете родословия, съответно в Битие 5 и 11 гл., първото, преди потопа, а второто, след разрешаването на месната храна, ще констатираме следния удивителен факт. Докато преди потопа средната продължителност на живота е била 800-900 години, то след потопа тя спада рязко до 175 год. Месото скъсява човешкия живот. Ако сега запитате кога изобщо е започнал човек да консумира месо, можем да допуснем, че Ноевите съвременници вероятно са яли месо преди Божието разрешение. Христовото изказване за предпотопния свят ни внушава тази идея. Той казва за тях: "ядяха и пиеха", и може би, това е указание за престъпване на Божията наредба.
Но с разрешаването на месната храна Бог предписа и три ограничения, за да бъдат сведени до минимум вредните последици от месото.
Първото ограничение е в непосредствено следващия стих – Бит. 9:4: „Месо обаче с живота му - т.е. с кръвта му да не ядете."
Кръвта не трябваше да се яде, месото трябваше да бъде измивано от кръвта. Защо? – Левит 17:11,12: „3aщото животът на тялото е в кръвта, коятo Аз ви дадох за да правите омилостивение на жертвеника за душите си... Затова казах на израеляните: нито един човек от вас да нe яде кръв."
Кръвта беше главен жертвен елемент, с нея ставаше омилостивение и прощение на греховете по силата на живота. Тя беше нещо свято, свързано със святите служби, и затова не трябваше да се използва за храна. Тогава Бог е облякъл забраната в религиозна форма, но днес ние знаем, че кръвта е вредна и трудносмилаема храна. Второто ограничение намираме в Левит 3:17: „Вечен закон ще бъде във всичките ви поколения, във всичките ви жилища, да не ядете нито тлъстина, нито кръв."
Тлъстините не трябваше да се консумират. Мотивът е изтъкнат в Левит 7:23-25: „Кажи на израеляните: Да не ядете никаква тлъстина... защото който яде тлъстина от животно, от което се принася жертва чрез огън на Господа, този човек, който би ял от нея, ще бъде изтребен измежду народа си."
Тлъстините бяха също жертвен елемент, те се изгаряха на олтаря. Едва в последните години се изясни в медицината вредата от животинските мазнини. В БТА "Паралели" от 1979 г. четем в една статия на д-р Иванов:
“Месната диета има още едно съществено неудобство, което е свързано сьс значителните количества мазнини в самото месо: 40 % от мазнините в нашата храна идват тъкмо от месото. А добре е известно, че животинските мазнини спомагат да се повишава холестеролът в кръвта, което води до ранно развитие на атеросклероза. Подчертава се, че съдържанието на холестерол в кръвта на вегетарианците е значително по-ниско. А това, особено за възрастните, е от голямо значение. "
И едно трето ограничение срещаме в Св. Писание. То се състои в известен подбор на животните. В Библията те са класифицирани в два типа относно храненето: чисти и нечисти. Чистите са разрешени за ядене, а нечистите - забранени. Най-систематично това разделение е дадено в Левит 11 гл., която сега ще проучим, но трябва да се има предвид, че то датира много преди Мойсеевото време, още от времето на потопа. В книгата Битие се посочва, че от нечистите животни се приютили в Ноевия кораб само по една двойка, защото те не се използваха нито за храна, нито за жертвоприношение. Ето и това разпределение – Левит 11:3-22,29,30: „Измежду животните всяко, което има раздвоени копита и е с разцепени копита, и nреживя, него да ядете. Обаче от онези, които преживят, или от онези, коиmo имат раздвоени копита, да не ядете следните: камилата, защото преживя, но няма раздвоени копита; тя е нечиста за вас; криещият се гризач, защото nреживя, но няма раздвоени копита; той е нечист за вас; дивия заек, защото преживя, но няма раздвоени кonuтa; той е нечист за вас; и свинята, защото има раздвоени копита и е с разцепени кoпuтa, но не npeживя; тя е нечиста за вас. От тяхното месо да не ядете... Измежду всички животни, които са във водите да ядете следните: всички водни, които имат перки и люспи, в моретата и peкитe, тях да ядете... Измежду птиците да не се докосвате до следните: да не се ядат, понеже са скверни: орелът, лешоядът, черният лешояд, червената каня, черната каня според видовете щ, всяка врана според видовете щ, кукумявката, совата, чайката, ястребът според видовете му, малкият бухал, корморанът, големият бухал, белият бухал, пеликанът, рибарят, щъркелът, чаплата според видовете щ, папунякът и прилепът.
Всички крилати nълзящи, кouтo ходят на четири крака, да бъдат скверни за вас... Измежду пълзящите, които пълзят по земята, следните да бъдат нечисти за вас: невестулката, мишката, големият гущер сnoред видовете му, анакът, саламандърът, гущерът, къртицата и хамелеонът.”
Това разпределение на животните на чисти и нечисти е дадено накратко и във Втор.14:4-20. 3а сухоземните животни са посочени два белега - подходящи за храна са онези, които имат раздвоени копита и преживят. Ако единият белег липсва, животното е нечисто. Специално са отбелязани камилата, заекът и свинята.
Камилата изглежда да е с разцепени копита, но има едно кълбо отзад на крака, прилично на пета и вероятно затова е обявена за нечиста.
В някой преводи в ст. 5 се споменава питомният заек, но в еврейския оригинал стои думата "шафан", което означава "криещ се". Това са кролиците, които Соломон споменава в Пр. 30:26: „Кролиците, които са спаб народ, но поставят жилищата си на канара."
Кролиците, въпреки че не преживят буквално, имат предразположение към преживянето чрез движението на челюстите, чрез вид кътници, принадлежащи на преживните и чрез анатомичното устройство на стомаха. Питомният заек не съществуваше нито в Палестина нито в Синай, но дивият заек е представен в тези области с четири разновидности. Тази биогеографска подробност сочи съвършената обективност на Библията. В ст.6 се говори за дивия заек, който на еврейски се нарича "арнабет".
Съгласно енциклопедично съчинение, публикувано под редакцията на проф. Грасе от Сорбоната, неотдавнашни изследвания показват, че питомният заек практикува двойно храносмилане, съвсем специален вид преживяне, наречено от специалистите "коекотрофия". Както подчертахме, в нашия текст се говори не за питомния, а за дивия заек. Строго научно погледнато той не преживя, но сдъвква храната си като преживно животно и този маниер прави впечатление на обикновения човек. Когато казваме, че слънцето залязва, никой не счита че се заблуждаваме, макар че строго научно слънцето изобщо не залязва.
Може би, за нас най-сериозен е случаят със свинското месо. Всяко месо е токсична храна, (токсини - отрови). Това се отнася с най-голяма сила за свинското месо, и понеже у нас твърде много се консумира, нека се спрем накратко на съвременните медицински изследвания. Свинското месо е богато на хистамин - вещество, играещо решаваща роля при всички възпалителни процеси и алергични заболявания (астма, сенна хрема, копривна треска...). Някои упорити гнойни циреи, абсцеси на потните жлези и обриви на кожата започват да оздравяват, едва когато в храненето на болния се избягва свинското месо. Съединителната тъкан при свинята е особено богата на сяра.Това довежда до ревматични заболявания и преждевременно износване на ставните хрущяли. Свинското месо съдържа големи количества холестерин, който склерозира кръвоносните съдове. Наличието на холестерин е свързано, освен това, с канцерогенни (ракови) изменения на клетката. Предимно в белите дробове на свинята са концентрирани носителите на епидемичния грип. А точно те се преработват масово във вид на колбаси. Натрупаният медицински опит показва, че през време на големи, повсеместни епидемии, грипът е пощадявал тъкмо мохамеданските страни, където е недопустимо консумирането на свинско месо. При това положение, в светлината на съвременните ни познания, свинското месо и свинската мас би трябвало все повече да отпадат като хранителен продукт.
Изт.:
http://biblebg.com
Днес е денят на поражението на нацисткит...
Олга Николова Скобелева- СВЯТИЦАТА, спор...