Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
03.12.2012 10:33 - Вековете свидетелстват (3-та част)
Автор: antoninus Категория: Лични дневници   
Прочетен: 2352 Коментари: 0 Гласове:
2

Последна промяна: 03.12.2012 21:23


Това е трета част на четвърта глава от книгата на Марк Финли "Почти забравения ден"


ШЕСТНАДЕСЕТИ ВЕК СЛЕД ХРИСТОС
РУСИЯ – СЪБОР, МОСКВА, 1503 г. "Обвиняемите (пазителите на съботата – бел. авт.) бяха призовани; те откровено признаха новата си вяра и я защитиха. Най-изтъкнатите от тях, щатския секретар Иван Максимович Курицин Касиан, архимандрит от новгородския манастир, бяха осъдени на смърт и публично погребани в клетки в Москва на 27 декември 1503 г." ( Х. Стенбърфи, Лайпциг, 1873 г., стр. 117-122).
ШВЕЦИЯ. "Ревността за освещаването на съботата продължи дълго време; дори малките неща, които биха могли да подсилят практиката за освещаване на съботата, бяха наказани" (Епископ Анжо, ШВЕДСКАТАЦЪРКОВНА ИСТОРИЯ СЛЕД МОТЕ И УПСАЛА).
ЛИХТЕНЩАЙН. "Съботяните учат, че съботата все още трябва да се освещава. Те казват, че неделята е папска измислица" (ОПРОВЕРЖЕНИЕ НА СЪБОТАТА от Волфганг Капито, публикувана през 1599 г.).
БОХЕМИЯ – БОХЕМСКИТЕ БРАТЯ. Д-р Р. Кокс казва: "Открих от един пасаж на Еразъм, че по време на ранния период когато той пише, в Бохемия е имало пазители на съботата, които не само са освещавали седмия ден, но дори може да се каже, че са били... съвестни в почиването си в него" (ЛИТЕРАТУРА ПО СЪБОТНИЯ ВЪПРОС, Кокс, том II, стр. 201,202).
ИСТОРИЧЕСКИ СПИСЪК НА ЦЪРКВИТЕ – ХVI ВЕК. "Съботяните са наречени така, защото отказват да освещават Господния ден, тъй като не бил заповядан в Писанието; те приемат само Съботата за свята, защото Бог Си е починал в този ден и е заповядал да се освещава и да се почива в него" (А. Рос).
ГЕРМАНИЯ – Д-Р ЕК, ДОКАТО ОБОРВА РЕФОРМАТОРИТЕ. "Но Църквата е прехвърлила освещаването на съботата върху неделята по силата на собственото си могъщество, без да има за това основания от Писанието" (Д-р Ек, 1533, стр. 78,79).
ЕВРОПА. Около 1520 г. много от тези пазители на съботата намерили убежище в имението на Лорд Леонард от Лихтенщайн, който "като князете на Лихтенщайн почитал истинската събота" (ИСТОРИЯ НА СЪБОТАТА, Дж. Н. Андрюз, стр. 649).
НОРВЕГИЯ, 1544 г.  "Някои от вас, въпреки предупреждението, пазят съботата. Вие заслужавате да бъдете жестоко наказани. Който бъде намерен, че пази съботата, трябва да плати глоба от 10 марки" (ИСТОРИЯ НА КРАЛ ХРИСТИЯ ТРЕТИ, Нийлс Крег и С. Стефаниус).
ФИНЛАНДИЯ, 6 ДЕКЕМВРИ 1544 – КРАЛ ГУСТАВ ВАСА I, КРАЛ НА ШВЕДИТЕ В ПИСМО ДО ФИНСКИЯ НАРОД. "Преди известно време ние чухме, че някои хора във Финландия са паднали в голяма грешка и освещават седмия ден, наречен събота" (Държавна Библиотека в Хелсингфрос, Вом Дж., 1554, стр. 175-180а).
ШВЕЙЦАРИЯ. "Освещаването на съботата е част от моралния закон. Тя е била освещавана от самото начало на света" (цитирано от бележития швейцарски писател Р. Хоспинян, 1592 г.).
ХОЛАНДИЯ И ГЕРМАНИЯ. Барбара от Тиерс, която е била екзекутирана през 1529 г., заявява: "Бог ни е заповядал да си почиваме на седмия ден." За друг мъченик, Крисина Толингерин, е записано следното: "Относно светите дни и неделите тя казва: "За шест дни Бог направи небето и земята, а на седмия си почина. Останалите свети дни са били постановени от папите, кардиналите и архиепископите"" (МЪЧЕНИЧЕСТВОТО НА ХРИСТОВИТЕ ЦЪРКВИ, ОБЩО НАРИЧАНИ БАПТИСТИ, ПО ВРЕМЕТО НА РЕФОРМАЦИЯТА от холандеца Т. Дж. Ван Брадт, Лондон, 1, стр. 113,114).

СЕДЕМНАДЕСЕТИ ВЕК СЛЕД ХРИСТОС
АНГЛИЯ, 1668 г. "Тук, в Англия, има девет или десет църкви, които освещават съботата, освен многото разпръснати ученици, които са били запазени" (ПИСМАТА НА СТЕНЕТ, 1668 и 1670. Кокс, Съб., 1, 268).
АНГЛИЯ. Г-н Томас Бампфийлд, който е бил говорител в парламента на Кромуел, е писал и за освещаването на седмия ден и е бил хвърлен в затвора за религиозните си убеждения в Илчестърския затвор (Калами, 2, 260).
ШВЕЦИЯ И ФИНЛАНДИЯ. "Ние можем да проследим тези мнения в почти цялото пространство на Швеция в тези дни – от Финландия и северна Швеция. В района на Упсала фермерите пазят съботата вместо неделята. Около 1625 г. тази религиозна тенденция станала толкова определена в тези страни, че не само големи множества от обикновените хора започнали да пазят Съботата като почивен ден, но и много свещеници правели същото" (ИСТОРИЯ НА ШВЕДСКАТА ЦЪРКВА, том 1, стр. 256).
АМЕРИКА, 1664 г. "Стийвън Мъмфорд, първият пазител на съботата в Америка, дойде от Лондон през 1664 г." (ИСТОРИЯ НА БАПТИСТИТЕ ОТ СЕДМИЯ ДЕН, Ген. Конф. от Джес. Байлей, стр. 237,238).
АМЕРИКА, 1671 г. – БАПТИСТИ ОТ СЕДМИЯ ДЕН. "Отделили се от Баптистката църква, за да пазят съботата" (Вж. ИСТОРИЯ НА БАЙЛЕЙ, стр. 9,10).
АНГЛИЯ – ЧАРЛЗ I, 1647 г., КОГАТО ОСПОРВА ПАРЛАМЕНТАРНИТЕ ПЪЛНОМОЩНИЦИ. "Защото в Писанието никъде не би могло да бъде намерено, че съботата вече не трябва да се освещава или да се превръща в неделя, или че по силата на авторитета на Църквата тя да бъде променена или постановена друга" (Кокс, СЪБОТНИ ЗАКОНИ, стр. 333).
АНГЛИЯ – ДЖОН МИЛТЪН. "Ще бъде много по-сигурно да пазим седмия ден, съгласно заповедта на Бога, отколкото авторитета на просто човешко предположение да възприеме първия ден" (ЛИТЕРАТУРА ПО СЪБОТНИЯ ВЪПРОС, 2, 46-54).

ОСЕМНАДЕСЕТИ ВЕК СЛЕД ХРИСТОС
ГЕРМАНИЯ, ТЕНХАРТ НА НЮРЕМБЕРГ. "Той стриктно спазва доктрината за съботата, защото тя е една от Десетте заповеди" (Бенгел, Бурк, стр. 579).
Той самият казва: "Не може да бъде показано, че неделята е заела мястото на съботата" (стр. 366). Господ Бог е осветил последния ден на седмицата. Антихристът, от своя страна, е определил за тази цел първия ден на седмицата" (Кл. Аусзуг аус Тенхарт, стр. 49, публикувана през 1712 г.).
БОХЕМИЯ И МОРАВИЯ (ДНЕШНА ЧЕХОСЛОВАКИЯ). ТЯХНАТА ИСТОРИЯ ОТ 1635 ДО 1867 г. Е ОПИСАНА ПО СЛЕДНИЯ НАЧИН ОТ АДОЛФ ДЪКС: "Условията на съботяните били ужасни. Техните книги и писания трябваше да бъдат пренесени до Карлсбургската Консистория, за да бъдат погълнати от пламъците" (стр. 289,291, Лайпциг, 1880 г.).
МОРАВИЯ – ГРАФ ЦИЦЕНДОРФ. През 1738 г. Цинцендорф пише за това, че пази съботата, следното: "Аз от много години употребявам съботата за почивка, а нашата неделя – за прогласяване на Евангелието" (част 8, стр. 224, Лайпциг, 1742 г.).
АМЕРИКА, 1741 г. (МОРАВСКИТЕ БРАТЯ – СЛЕД ПРИСТИГАНЕТО НА ЦИЦЕНДОРФ ОТ ЕВРОПА) "Заслужава да бъде отбелязано, че той е решил заедно с църквата си във Витлеем да пази седмия ден като почивен" (пак там, стр. 5,1421,1422).
АМЕРИКА. Но преди Цицендорф и моравците във Витлеем да започнат да освещават съботата, в Пенсилвания имало малка група германски пазители на съботата. (Вж. ИСТОРИЯ НА РЕЛИГИОЗНИТЕ ДЕНОМИНАЦИИ В СЪЕДИНЕНИТЕ ЩАТИ, Руп, стр. 109-123).

ДЕВЕТНАДЕСЕТИ ВЕК СЛЕД ХРИСТОС
КИТАЙ. "По това време Хунг забранил използването на опиум и дори тютюн и всички алкохолни напитки, а Съботата била празнувана като религиозен празник" (ТАЙ-ПИНГСКАТА РЕВОЛЮЦИЯ от Лин-Ле, служител сред тях, том 1, стр. 36-48,84).
"Седмият ден е най-религиозно и стриктно пазен. Тайпингската събота се празнува в съботен ден" (стр. 319).
КИТАЙ. "Когато питат тайпингите, защо освещават седмия ден събота, те отговарят, че, първо, защото Библията учи така и второ, защото техните прадеди са го пазели като ден за богослужение" (КРИТИЧЕСКА ИСТОРИЯ ЗА СЪБОТАТА И НЕДЕЛЯТА).
ИНДИЯ И ПЕРСИЯ. "Освен това, те поддържат тържествено празнуване за християнско богослужение на седмия ден по цялата империя" (ХРИСТИЯНСКИ ИЗСЛЕДОВАТЕЛИ В АЗИЯ, стр. 143).
ДАНИЯ. През 1875 г. пастор М.А.Сомер започна да освещава седмия ден и писа в неговия църковен вестник INDOVET KRISTENDOM Nо 5, 1875, една вълнуваща статия за истинската събота. В писмо до старейшината Джон Г. Матесон той казва: "Сред баптистите тук, в Дания, съществува голяма агитация относно съботната заповед... Както и да е, вероятно аз съм единственият проповедник в Дания, който стои толкова близо до адвентистите и в продължение на много години съм проповядвал второто пришествие на Христос" (Май, 1875 г.).
ШВЕЦИЯ, БАПТИСТИТЕ. "Сега ще се стараем да покажем, че освещаването на съботата е основано и произлиза от закона, който Бог постанови при сътворението за целия свят и в резултат на това той е задължителен за всички хора от всички времена" (30 май 1863 г., стр. 169, ЕВАНГЕЛИСТЪТ, Стокхолм, 30 май до 15 август 1863, орган на Шведската Баптистка Църква).
АМЕРИКА, 1845 г. "По този начин ние виждаме пророчеството в Даниил 7:25 изпълнено – Малкият рог, променящ "времена и закони". Струва ми се, че всички, които освещават първия ден на седмицата, са папски пазители на неделята и Божии нарушители на съботата" (Старейшината Т.М. Прийбъл, 13 февруари 1845 г.).
АДВЕНТИСТИ ОТ СЕДМИЯ ДЕН. Една група от вярващи в Библията християни, които пазят съботата съгласно Десетте Божи Заповеди, адвентистите от седмия ден са хора, които продължават да носят напред факела, издиган през вековете от героите на вярата. На практика, Църквата на адвентистите от седмия ден (ЦАСД) има над 6 милиона членове в 192 страни (бел. ant. - към 30 юни 2011 г ЦАСД наброява 17,2 млн. членове в над 200 страни). Над 1000 души всеки ден се кръщават като адвентисти – пазители на съботата.

БОГ ЧУКА НА МОЯТА ВРАТА.
Както току-що прочетохте, светлината на Божията истина проблясва през вековете. Тя прониква в най-отдалечените краища на земята в търсене на искрени търсачи на истината.
Джита Лал израснала в Индия. След смъртта на двамата й родители, докато тя била още съвсем малка, тя била огледана от един пенсиониран институтски професор – един верен баптист, който редовно я водел на неделно училище.
Чрез чудното Божие провидение, един адвентен колпортьор – пазител на Съботата наел една стая в техния дом. Най-накрая този колпортьор се оженил за братовчедката на Джита. Когато през 1946 г. избухнала Индо-мюсюлманската война, Джита останала при братовчедка си по време на лятната ваканция. Тя описва опитността си със следните думи: "Един ден адвентен пастор посети дома на братовчедка ми. По време на посещението на този пастор, аз бях помолена да му сервирам плодов сок вместо обичайния чай. Това ме учуди. Братовчедка ми ми обясни причината, добавяйки, че адвентистите се въздържат от пиене на чай или алкохолни напитки, ядене на свинско месо и пушене." Аз бях любопитна. Промъквайки се в дневната стая аз започнах да задавам на пастора въпроси за адвентната вяра. По време на нашия разговор той спомена и за седмия ден като осветен и истинския съботен ден. Аз му казах: "Няма начин. Тя може да е била валидна за Стария завет, но когато Христос дойде, за да умре за нас, Той промени деня в неделя, деня, в който Той възкръсна от смъртта." Пасторът притихна. Най-накрая той каза, че ако аз бих могла да намеря поне един текст в Новия завет, сочещ, че Христос е променил почивния ден, той ще стане баптист. Но ако аз не намерех такъв текст, аз трябваше да вземам библейски уроци от него. Аз прибързано добавих, че ще ако не намерех текст, сочещ, че Христос е променил седмия ден Съботата в неделя, аз щях да стана адвентистка!" Няма нужда да ви казвам, че не намерих такъв текст, въпреки че търсех из цялата Библия в продължение на часове. Нещо повече, бях изненадана да открия, че Самият Христос е влизал в синагогата в Събота!" Последваха библейски уроци и аз бях кръстена през април 1946 г. и се присъединих към Калкутската Адвентна Църква. През юни се присъединих към студентската група за Колежа Спайсър, където прекарах следващите шест години в учене." Сред война и смут, мрак и самота, Бог ме изтръгна от един шестмилионен град..." (Джита Р. Лал, Консултант, РАННО ДЕТСТВО И СПЕЦИАЛНО ВЪЗПИТАНИЕ, Бериън Спрингс, Мичиган).

Приятелю, не е случайност, че четеш тази книга. Като Джита Лал, ти също си мъж или жена с честно сърце. Как знам това ли? Фактът, че ти си прочел тази книга до тук, показва, че Бог е говорил на сърцето ти. Сега е времето да вземеш решение напълно да Го последваш. Когато продължиш да четеш, моли Бог да те направи способен да извършиш това.



Гласувай:
2



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: antoninus
Категория: История
Прочетен: 796510
Постинги: 231
Коментари: 504
Гласове: 832
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031