През всички времена хората са се стремили да направят поносима мисълта за смъртта, като са я омаловажавали или като са отричали нейната реалност. Чрез религия, философия и медицина, усилията са били насочвани към тази цел. Проблемът за природата и съдбата на човека може да бъде решен по много начини, но няма никакви доказателства и гаранции за верността на подобни решения.
Декарт (1596-1650) смятал, че отговорът на този въпрос не зависи даже и от философията. "Последната дума - казва той- зависи от религиозната вяра, от откровението, а не от разума!"
Защо съществува смъртта? Често се предлага едно тривиално обяснение: Смъртта е естествен природен закон; всичко, което се е родило трябва да умре. Така изглеждат нещата в нашия свят, но истината може да ни каже само Авторът на живота. Ние не познаваме добре и същността на живота, а животът и смъртта са антиподи. Ако смъртта би била естествен завършек на живота, естествен природен процес, трудно бихме обяснили отвращението, ужаса от смъртта, нежеланието ни да умрем. Ние нямаме никаква априорна представа за смъртта. Монтен (1533 - 1592) е прав като казва, че за нас смъртта е само някаква идея, защото никой от нас не я е преживял.
3атова истината за смъртта и състоянието на мъртвите можем да научим само по ирационален път, т.е. по пътя на Божието откровение.
Обръщайки се отново към Библията, като единствен критерий, ние ще потърсим отговор на този съдбоносен за всеки човек въпрос. Всички знаем, че ще умрем, смъртта отнема нашите близки, затова трябва да знаем що е смъртта.
Относно причината за смъртта на всеки човек, Св.Писание декларира недвусмислено: „За тoвa, както чрез един човек грехът влезе в cвeтa и чрез греха смъртта и пo този начин смъртта мина във всички човеци, защото всички съгрешиха." Римл. 5:12 „Защото заплатата на греха е смърт, а Божият дар е вечен живот в Христос Исус..." Римл.6:23
Смъртта е последица от нашия отказ да живеем съобразно плана на Твореца. Грехът е който ни състарява, изражда и убива. В Своята любов Бог създаде човека, обещавайки му вечно съществуване, ако съблюдава заповедите Му. Смъртта не е по Божията воля, тя е по вина на човека. За да схванем по-добре библейската доктрина по този кардинален въпрос, ще започнем с живота.к
Как е създаден човекът? Как е засъществувал той? Тук нашият основен текст е Бит. 2:7: „И Господ Бог създаде човека от пръст от земята и вдъхна в ноздрите му жизнено дихание и човекът стана жива душа."
Свещеното Писание ни учи, че човекът е създаден от два компонента (съставки): земна пръст и жизнено дихание. Бог е създал тялото от земна материя, и като източник на живота е вдъхнал живот в мъртвата материя, оживотворил е безжизненото тяло. Няма нищо странно и наивно в това основно твърдение на Писанието, защото и съвременната биология счита, че животът трябва да е произлязъл от елементите на неорганичната материя. Но разликата между двете концепции е тази, че докато еволюционната философия счита, че неорганичното вещество се е превърнало в органично от само себе си, без намесата на външен, разумен фактор, то библейското учение ни казва, че това е направил един велик Творец. Струва ми се, че за първото се изисква повече вяра отколкото за второто, защото и двете са недоказуеми по строго научен път. Да, по отношение на произхода на живота еволюционистите трябва да бъдат по-вярващи от християните!
А това, че сме пръстни създания е съвсем очевидно, защото ние изграждаме организма си изключително от храната, която идва от земната почва.
Но да се върнем към нашия основен текст. Той ни казва, че от комбинацията на земна материя и жизнено дихание се е получила "жива душа". Под "жива душа", очевидно, Библията разбира "живо същество", т.е. цялостната завършена човешка личност, живият човек. И в обикновения език такова разбиране на думата "душа" е получило гражданственост. Ние казваме: "Бяхме 20 души или 50 души" и т.н., и с това искаме да кажем, че са присъствали 20 или 50 живи човека, толкова човешки същества.
3абележете конструкцията на този стих. Човекът не е получил душа, а е станал душа. Душата не е някаква нематериална субстанция, отделно от човека и затворена в тялото, а цялостната личност на човека.
Много важно е да се разбере тук, че животът е изгрял едва при сливането на тези два елемента - тялото и жизненото дихание. Без тяло няма живот, без жизнено дихание също няма живот. Особеностите на живота се проявяват само при съединяването на двете съставки. Изобщо, библейското учение за природата на човека, е телесността. Съгласно Божието Слово няма човешко съществувание, човешка действителност, които да не са телесни. А що се отнася за жизненото дихание, с което Бог оживотворил мъртвата материя, трябва да кажем, че това е енергията на живота, произтичаща от Бога. В Св. Писание "жизненото дихание"или "духът", както често се среща, е именно този божествен, оживотворяващ принцип.
Сега трябва да разгледаме един изключително важен въпрос, една вековна заблуда.
Смъртен ли е човек или безсмъртен? Безсмъртна ли е човешката душа?
Поставяме този въпрос, защото съществува такъв възглед: тялото умира, но душата не може да умре, тя е безсмъртна. От анализа на Битие 2:7 ние видяхме, че душата не е нещо отделно от тялото, а самото човешко същество, и изобщо е немислима идеята за безсмъртната душа. Нека изясним обстойно този въпрос.
Думата "безсмъртие" не се среща нито един път в Стария 3авет. В своя философски речник Волтер изненадан констатира, че "в законите на Божия народ не е казано нито дума за безсмъртието на душата!" Действително безсмъртието на душата е толкова чуждо за еврейското мислене, че не се среща нито веднъж в Стария Завет.
В Новия 3авет само Павел си служи с термина "атханазия" (гръцки), което значи "безсмъртие" и го прилага само за Бога - 1 Тим. 6:15,16: „...Госnод на господарите, Koŭтo Сам притежава безсмъртие, обитавайки в непристъпна светлина..."
Само Бог е безсмъртен. Безсмъртието е вътрешно присъщо (иманентно) качество само на Божеството. Никое сътворено същество не притежава безсмъртие като вътрешно присъщо качество (атрибут). Човекът бе създаден условно безсмъртен, при условие на послушание. Бог категорично заяви в Едем - Битие 2:16,17: „Господ Бог заповяда на човека: Oт всяко дърво в градинaтa свободно да ядеш, но от дървото за познаване дoбpoтo и злото да не ядеш от него; защото в деня когато ядеш от него, непременно ще умреш."
Бог не каза, че тялото ще умре, а душата няма да умре, а говори за пълно и абсолютно прекратяване на съществуванието. И така, Библията постановява, че по природа човекът е смъртен и категорично отрича идеята за безсмъртието на душата - Езек. 18:4: „Ето, всички души са Мои, както душата на бащата, така и душата на сина е Моя; душата, която е съгрешила тя ще умре."
Исторически, това учение е възприето и въведено в християнството чрез ранните християнски отци Ориген и Климент Александрийски от древногръцкия философ Платон (427-347 пр. н.е.Хр), който учел, че съществуват два свята: свят на идеите и вторичен материален свят. Той считал, че когато се ражда човек, една душа от света на идеите се вселява в тялото му. Колкото и парадоксално да ни изглежда, цялото съвременно официално християнство с малки изключения има платоническа насоченост.
Да разгледаме сега два примера, в които можем да наблюдаваме Божията творческа сила в действие – Езек. 37:1-10: „Господната ръка беше върху мен и ме изведе чрез Господния Дух и ме постави сред поле, което беше nълно с кости... Той ми каза: Сине човешки, могат ли да оживеят тези кости? Аз отговорих: Господи Йеова, Ти знаеш. Пак ми каза: Пророкувай над тези кости... И така, пророкувах, както ми беше заповядано... и ето трус и костите се събираха кост с костта си. А като погледнах, видях, че жили и плът израснаха по тях и кожа ги покри отгоре; дух обаче нямаше в тях. Тогава ми каза: Пророкувай за духа... И така пророкувах, както ми заповяда и духът влезе в тях и тe оживяха; и се изправиха нa краката си, една твърде голяма войска."
Макар, че смисълът на това видение е фигуративен и представлява пророчество за възстановяване на поробения израилев народ, все пак се виждат методите на Божията дейност. Най-напред от сухите кости Бог създава телата, а след това вдъхва живот в тях. И тук се прави ясно разграничение на тяло и дух (жизнено дихание).
Докато това е символично видение, то в Мат 27:50-53 е докладвано едно действително величествено възкресение: „А Исус, като извика пак със силен глас, издъхна. И eтo, завесата на храма се раздра на две отгоре до долу, земята се разтресе, скалите се разпукаха, гробовете се разтвориха и много тела на починали светии възстанаха, които като излязоха от гробовете след Неговото възкресение, влязоха в светия град и се явиха на мнозина.”
Исус издъхна на кръста в петък следобед. В този момент се отварят гробове на починали праведници, но в ст. 53 се изтъква, че те са излезли от гробовете, т.е. били върнати в живот едва в неделя сутринта, въз основа на Христовото възкресение.Тогава единственият логичен извод е, че, съгласно ст. 52, в интервала от петък следобяд до неделя сутринта Божията творческа сила е създала телата, пръстта била оформена в плът, но тези безжизнени тела били оживотворени едва в неделя сутринта.
Сега вече сме подготвени за най-важния въпрос: Какво става с човека при смъртта?
В КАКВО СЪСТОЯНИЕ СА МЪРТВИТЕ?
Въз основа на цялото проучване дотук, логично е да допуснем, че ако животът се появява при съединяване на тялото с жизненото дихание, то при смъртта трябва да очакваме едно разделяне на тези два компонента. Точно така ни казва и Божието Слово - Екл. 12:7: „И се върне пръстта в земята както е била, и духът се върне при Бога, Koйто го е дал."
Някой може да бъде озадачен от израза "и духът се върне при Бога". Но няма нищо странно тук. Духът е жизнената енергия, която идва от Бога и се връща при Него при смъртта. Но дали този "дух" има индивидуален характер, дали е личен и в това състояние да се запазва при Бога? Дали това е духът на конкретна личност? Дали този дух продължава някакво съзнателно съществуване след смъртта на човека?
Ето отговорът - „Защото живите поне знаят, че ще умрат, а мъртвите не знаят нищо, нито вече придобиват... Също и любовта им, и омразата им, и завистта им са вече изгубени... Всичко, което намери ръката ти да прави според силата ти, направи го; защото няма нuто работа, нито замисъл, нито знание, нито мъдрост в гроба, където отиваш." Екл. 9:5,6,10
„Синовете му достигат до почитание, а той не знае; и са свалени, а той не забелязва това за тях." Йов 14:21
„Излезе ли духът му, той се връща в земята си; в същия този ден загиват намеренията му." Пс. 146:4
В тези и други текстове се описва състоянието на мъртвите.
Първо - те не знаят нищо, в смъртта няма съзнание, те са в пълна неизвестност за онова, което става с близките.
Второ- в смъртта няма никакви чувства, няма любов, нито омраза, няма емоционални преживявания.
Трето - няма волеви импулс, няма никаква дейност.
И така, съгласно Св. Писание, смъртта е пълно и абсолютно прекратяване на живота във всичките му форми: духовни, психически и физически. Изчезва личността. Библията се присъединява към здравия разум, който инстинктивно разбира, че съществува тясно родство между смъртта и небитието. При смъртта си човек изпада в пълно небитие, той не съществува.
Няма никакъв задгробен, съзнателен живот след смъртта. Времето престава да тече за починалия. Между живите и мъртвите мостовете са окончателно прекъснати. Духът или диханието на живота няма персонален характер. Това можем да схванем по-добре ако онагледим духа с електрическия ток... Ние не можем да кажем: това е токът на радиото или телевизора, на електромотора, или на котлона. Това е същият ток, който при преминаване през различни уреди дава различен ефект - топлина, светлина, движение и т.н.
Така и духът, този ток на живота, не е личен. При преминаване през различни организми с различна генетична конструкция, дава различна индивидуалност и психика. При смъртта тази сила на живота се връща при Бога и с личността се свършва.
В Св.Писание срещаме една подходяща илюстрация на смъртта; тя е сравнена със сън в много пасажи: Дан. 12:2, Йоан 11:11-14 и др.
„Това изговори и след това им каза: Нашият приятел Лазар заспа, но Аз отивам да го събудя. Тогава учениците Му казаха: Господи, ако е заспал ще оздравее. Но Исус бе говорил за смъртта му, а те мислеха, че говори за потъване в сън. Тогава Исус им каза ясно: Лазар умря.” Йоан 11:11-14
Тук сам нашият Спасител сравни смъртта със сън. Това сравнение е много подходящо по две причини: първо, защото смъртта е несъзнателно състояние подобно на сън, като изключим разбира се и сънищата, и второ, защото смъртта е поставена в перспективата на възкресението. Както от всеки здрав сън има събуждане, така и от смъртния сън ще има събуждане. И тук е славната надежда на всички Божии чада. Исус ще дойде за да ни изкупи от страшната смърт.
Великата християнска надежда е във възкресението на всички, които с вяра са склопили очите си. Христос авторитетно заявява - Йоан 5:28,29: „Не се чудете на това, защото иде час, когато всички, които са в гробовете ще чуят гласа Му и ще излязат; онези, които са вършили добро, ще възкръснат за живот, а които са вършили зло, ще възкръснат за осъждане."
И ап. Павел говори вдъхновено в своите послания за тази надежда: „Ето една тaŭнa ви казвам: Не всички ще починем, но всички ще се изменим, в един миг, докато трепне око, при последната тръба; защото тя ще затръби и мъртвите ще възкръснат нетленни, и ние ще се изменим. Защото това тленното трябва да се облече в нетление и това смъртното да се облече в безсмъртие..." 1 Кор. 15:51-54
„А не желаем, братя, да останете в неизвестнocт за онези, които yмupaт, за да не скърбите както другите, които нямат надежда. Защото, ако вярваме, че Исус умря и възкръсна, така и починалите в Исус Бог ще приведе заедно с Него. Защото това ви казваме чрез Господното Слово, че ние, които останем живи до Господното пришествие, няма да изпреварим починалите. Понеже сам Господ ще слезе от небето с повелитeлeн вик, при глас на Архангел и при Божия тръба; и мъртвите в Христос ще възкръснат по-напред; после ние които сме останали живи, ще бъдем грабнати заедно с тях в облаците да посрещнем Господа във въздуха; и така ще бъдем винаги с Господа." 1 Сол 4:13-17
Изразът “в една минута” в първия текст, е превод на гръцкото “ен атомо”, което значи в неделима част от време, в един миг.
Праведните ще възкръснат с нетленни тела, което означава съвършени и безсмъртни. Нашите тела сега са тленни, т.е. смъртни, разлагащи се. При възкресението Божите верни чада ще получат вечен живот в цветуща младост. Павел говори за "духовно" тяло. Това не е нещо призрачно, а материя от друг тип, с други свойства, нещо което сега не познаваме.
Изт. http://biblebg.com