Прочетен: 1418 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 28.03.2013 14:42
Един млад човек присъстваше на въздържателна служба в адвентната църква. Темата беше за вредата от алкохола и тютюна. В края поговорих с младия човек и го запитах, дали му е харесала нашата служба. Той ми отговори: "Не! Не ми хареса! Аз съм религиозен, но считам, че онова, което ям и пия, няма нищо общо с религията."
Сега трябва да кажем, че Св. Писание поддържа диаметрално противоположно становище. Всичко, свързано с тялото, не е вън от кръга на вярата, а е съществена част от библейската религия. В тази статия ще разгледаме здравните закони дадени от Твореца в Библията. Като въведителен текст нека прочетем – 1 Сол. 5:23:„А сам Бог на мupa да ви освети напълно; и дано се запазят непокътнати духът, душата и тялото ви без порок до пришесrnвието на нашия Господ Иcyc Христос.”
Тук великият апостол споменава трите същности на човешката личност: дух, душа и тяло. Както виждате тялото не е изключено от религиозните обязаности и освещението, което трябва да се постигне. Накратко за трите компоненти на човешката личност: Духът е най-висшата съставка. Тук влизат съзнанието, съвестта и мисленето. Душата е онази част от човешката природа, която се изявява чрез инстинкти, емоции, желания, импулси, а тялото е материалният субстрат - организмът на човека.
Всеизвестна е връзката и взаимодействието между физическото и духовното състояние на човека. Децим Ювенал (60-127 г. сл.Хр.), римски поет, се провикнал веднъж: "Сана менс ин сано корпоре" - "здрав дух в здраво тяло!" Това е девизът на физкултурниците и той съдържа много истина, защото когато човек е здрав и волята му за борба срещу изкушенията е по-силна. Разбира се, има и болни хора със силен дух, но това са изключения. Цитираният принцип е много логичен, защото ако човек трябва да развие добродетелен, христоподобен характер, това може да стане единствено в тялото. Без тяло няма характер, няма личност, няма човек. Духът, душата и тялото трябва да бъдат хармонично съгласувани, душата и тялото - да бъдат под контрола на духа, но нормалните потребности на тялото трябва да бъдат задоволявани. Лишаването на организма от здравословна храна и всички необходимости, както при аскети и постници, не е още християнство. Да се поддържа тялото здраво, във възможно най-добро състояние, е християнски дълг на човека. Ето и двата основни текста в този:
„Не знаете ли, че сте храм на Бога и че Божият Дух живее във вас? Ако някой оскверни Божия храм, него Бог ще развали; защото Божият храм е свят, а този храм сте вие." 1 Кор. 3:16,17
„Или не знаете, че вашето тяло е храм на Св. Дух, който е във вас, когото имате от Бога? И вие не сте свои си, защото сте били купени с цена; затова прославете Бога с телата си и с душите си, които са Божии." 1 Кор. 6:19,20
Тук е представен евангелският идеал за човека, тялото да бъде светилище, в което Божият Дух желае да обитава. А в един храм не може да се внася всичко и да се прави всичко. Павел заявява: “Ако някой развали Божия храм, него Бог ще развали." Смисълът е: Ако някой с лоши привички и нехайство съсипе здравето си, той носи отговорност пред Бога. При един пияница, развратник или порочен човек тялото не е храм на Св. Дух, защото Божият Дух не може да владее и управлява там. Бог бива прославен с тялото, ако човек живее разумно и въздържно съгласно принципите на Христовото учение.
Основният въпрос на здравния закон се отнася до храненето. Да се запознаем с диетичните възгледи на Библията.
Когато Бог създаде човека Той му определи и най-подходящата храна – Битие 1:29: „Бог каза: Вижте, давам ви всяка семеносна трева, която е по лицето на цялата земя, и всяко дърво, което има в себе си плод на семеносно дърво; те ще ви бъдат за храна."
Райската диета се състоеше от чисто вегетарианска храна - зърнени храни и плодове. "Семеносната трева" в този стих визира житните храни. Учудва ли ви тази диета? Конструкторът на някаква машина най-добре може да определи вида на горивото и режима, за да бъде машината трайна и да работи добре. Така и великият Създател на нашата човешка машина е определил най-добрата диета. След грехопадението, обаче, настъпиха промени и в организма на човека. Затова се наложи и една добавка към първоначалната храна - зеленчуците – Бит. 2:18б: „...и ти ще ядеш полската трева... "
"Полската трева" в този текст визира зеленчуците. Кога беше разрешено месото за консумация и защо? След потопа, описан в Бит. 7 и 8 глави Бог постанови – Бит 9:3 „Всичко живо, което се движи, ще ви бъде за храна; давам ви всичко, също както дадох зелената тpeвa."
Изт.:
http://biblebg.com