Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
16.04.2013 08:52 - Бил ли е Исус Христос в Индия през времето на първото си идване на земята? III част
Автор: antoninus Категория: История   
Прочетен: 2569 Коментари: 0 Гласове:
3

Последна промяна: 16.04.2013 08:53


Към втората част на статията

Нека сега да обърнем внимание и върху множеството принципни различия, които съществуват между будизма и християнството. Тези различия също така ясно свидетелстват, че Спасителят не е изпитал никакво влияние от страна на будистката религиозна и философска мисъл.

1. Първоначално будизмът не проповядва учение за никакъв Бог. Едва по-късно будистите обожествяват личността на Буда. Обожествяването се извършва под влияние на естествения човешки копнеж по свръхестественото. Християнството е преди всичко проповед за Живия, за Личния Бог и е учение за Него.

2. Будизмът приема, че съществуват много буди. Самото име буда (санскритски и пали buddha, сродно с бълг. буден) означава просветлен, пробуден. Вероятно в началото така е наричан Шакямуни, създателят на будизма, но още в ранните текстове на "Типитака" (сборник от канонични будистки текстове, които започват да се записват за пръв път през I в. пр.Хр. на о. Цейлон) се споменава за шестима буди, живели преди създателя на будизма. Според представите на будизма буда е оня човек, който е достигнал най-високия възможен предел на духовното развитие. Разбира се, това учение няма нищо общо с християнството, което признава само един Христос.

3.
Будизмът е преди всичко аристократичен. Той се ориентира главно към господстващите класи, които са преситени и отегчени от живота. Християнството е религия, предназначена за целия свят - за бедни и за богати, за учени и за необразовани, за царе и за роби, за хора от всички социални прослойки и класи. Затова и  апостол Павел казва, че в Църквата Христова "няма ни елин, ни юдеин, ни обрязване, ни необрязване, ни варварин, ни скит, ни роб, ни свободен, а всичко и във всичко е Христос" (Кол.3:11).

4.
Според Буда човешкият живот, копнеж и стремеж към живот са източници на злото и на страданието в света. Според богооткровената религия злото иде в резултат на непослушанието на Адам и Ева и от следване съветите на дявола, който "съгрешава от самото начало" (I Иоан 3:8 - Съвременен превод 2004).

5.
Като лек срещу злото в живота будизмът препоръчва равнодушието към всичко и към всички. Християнството се бори против злото, като се стреми да прероди човешката същност чрез Божията благодат и чрез новорождение (срв.
Йоан 3:1-11). Така се изкоренява егоизмът и у човека се пробужда любов към Бога и към хората.

6.
Будисткото изкупление от злото предполага аскетизъм, т.е. човек трябва да напусне своето семейство, своите близки, своята работа и да живее като просяк, като при това умъртвява всички свои желания. Християнското изкупление от злото е достъпно за всекиго, защото към всички хора са адресирани думите на Исус: "Елате при Мене всички, които се трудите и сте обременени, и Аз ще ви успокоя" (Мат.11:28 - ББД 2005). За да постигне това изкупление, човек трябва точно да следва учението на Библията.
В тази статия са описани стъпките, през които един вярващ преминава.

7.
Будизмът забранява омразата към човека, а християнството заповядва любов към ближния и дори към враговете (срв.
Мат.5:44-47).

8. Будисткият светоглед и морал са пасивни, а християнството е религия на действието, динамично и културно развитие на хората. Ап. Яков казва, че
"вяра без дела е безплодна" (Яков 2:20 - Верен 2002).
 

9.
Едно от основните учения в будизма е учението за прераждането. Преражданията се извършват многократно през по-дълги или по-кратки интервали от време. Богооткровената религия, представена в Библията, не приема учението за прераждането - напротив - те живеят веднъж, след което следва съд: 
"участта на човек е да умре веднъж и след това се изправя пред съд." (Евр.9:27 - Съвременен превод 2004).

10. В будистките религиозни представи съществува учението за сансара (санскр. samsara - блуждаене, преход през различни състояния, кръговрат). Сансара означава битието, което е неизбежно свързано със страданията и с преражданията на живите същества. В сансара по начало съществуват шест различни вида същества - богове, асури (висши същества, воюващи с боговете), хора, животни, прети (духове, които не могат да удовлетворят своите желания) и обитатели на нарака (т.е. на ада). След смъртта си съществата се прераждат или в своята предишна сфера, или в по-благоприятна сфера, или пък в по-неблагоприятна. Видът на прераждането се определя от кармата, т.е. от делата, които живото същество е извършило в преходната си форма на живот. Веригата на преражданията може да има край, който се нарича нирвана (санскр. nirvana - угасване). Единствено хората са способни да достигат до нирвана и затова раждането в човешки облик е особено благоприятно. Според будизма целта на човешкия живот е тъкмо достигането до нирвана
а идеалът на будизма – прекратяването на всякакъв живот. Съвсем различна е целта на християнския живот "Блажени чистите по сърце, защото те ще видят Бога" (Мат.5:8) Идеалът на християнството е вечният живот.

11. В будизма няма понятие за първородния грях. Затова е естествено, че в тази религия липсва и учение за Спасител. В християнството учението за Спасителя е изключително важно, вж. "И Словото стана плът и живя между нас; и видяхме славата Му, слава като на Единородния от Отца, пълно с благодат и истина." (Иоан 1:14 - 
Библейско общество 2000) и "Дечица мои, това ви пиша, за да не съгрешите; но ако някой съгреши, имаме Ходатай при Отца - Исус Христос Праведния." (I Иоан 2:1 - ББД 2005).

Посочените принципни различия между будизма и християнството показват, че е невъзможно Спасителят да е живял в Индия и да е заимствал Своето учение от там.

В предложената статия разгледахме евангелски пасажи, които доказват, че Спасителят е живял в Назарет; там е възпитаван и там посещава местната синагога; там изучава дърводелския занаят и в продължение на години работи като дърводелец; не се е учил на човешка мъдрост, а учението Му е от Бог Отец и представлява завършване на богооткровената религия, засвидетелствана в Стария Завет; Исус Христос се чувства тясно свързан с Божия храм и се изявява като Месия. Макар и накратко, разгледахме коренната разлика между будизма и християнството.
Всички факти, които изложихме по-горе, са добре обосновани от достоверни документи и няма данни, които да им противоречат. От друга страна, нека подчертаем, че хипотезата за пребиваването на Спасителя в Индия не е подкрепена с нито едно сигурно свидетелство, а се крепи единствено върху недоказани - и недоказуеми! - предположения. Затова тази хипотеза е лишена от всякаква научна стойност и решително трябва да бъде отхвърлена като несъстоятелна.

Тогава изниква закономерният въпрос: Каква е целта на тези твърдения? На подобен въпрос най-добре бихме отговорили с въпрос: А каква е целта на атеизма? Очевидно с други средства (и на друго ниво) се преследва една и съща цел - да бъде разколебана вярата в Христа Исуса като въплътен Син Божий, Изкупител, Спасител и Съдия.
А това е била основната цел на Сатана в последните шест хиляди години.

Изт.: 
При написването на настоящата компилативна статия е използвано изданието на Проф. Б. Маринов и Добров. ас. Ал. Величков. Наръчник на апологета. Кн. I, в Год. ДА "Св. Климент Охридски", Т.IV, 10, 1954-1955. С., 1955, както и: www.draganbachev.wordpress.com www.pravoslavieto.com;




Гласувай:
3



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: antoninus
Категория: История
Прочетен: 798539
Постинги: 231
Коментари: 505
Гласове: 832
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930