Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
22.12.2012 16:14 - Десетте божи заповеди за християните
Автор: antoninus Категория: Лични дневници   
Прочетен: 9921 Коментари: 2 Гласове:
3

Последна промяна: 23.12.2012 18:06

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
Различните църкви по света учат, че Десетте Божии заповеди са отменени – приковани на кръстта с Исус Христо и, че не е необходимо да се пазят от християните под Новия Завет. Това ли учиха Исус и апостолите? Дали те продължаваха да учат и да спазват заповедите? Десетте заповеди само за евреите ли бяха и важаха ли и за християните? Какво ни казва Библията по този изключително важен въпрос?
Законът на Десетте Божии заповеди не бе изговорен само за благословение на евреите. Бог ги почете, като ги направи стражи и пазители на закона Му, но те трябваше да го съхранят като свято поръчение към целия свят. Предписанията на Декалога са валидни за цялото човечество и бяха дадени за поучение и напътствие на всички. Десетте правила – кратки, всеобхватни и авторитетни – обхващат дълга на човека към Бога и към неговия ближен.

1. Аз съм Иехова твоят Бог, Който те изведох из Египетската земя, из дома на робството. Да нямаш други богове освен Мене.
 

Бог – Вечният, Самосъществуващият, Несътвореният, Който сам е Източник и Поддържител на всичко, единствен има право на върховна почит и поклонение. На човека се забранява да отдава първото място в своите чувства или служба на какъвто и да е друг обект. Ако поддържаме нещо толкова скъпо, което се стреми да отнеме от любовта ни към Бога или ни попречи да Му отдаваме дължимата служба, ние си правим от него бог.
Заповедта, повторена в В Новия Завет:
Повторена в Новия Завет за християните Лука 4:8 А Исус му отговори: Писано е: “На Господа, твоя Бог, да се покланяш и само на Него да служиш.”
Матей 4:10 ; Деяния 17:16; Римляни 1:25; 1 Коринтяни 8:4-6; Филипяни 3:19; Колосяни 2:18; Откровение 19:10 22:9

2. „Не си прави кумир или какво да е било подобие на нещо, което е на небето горе или което е на земята долу, или което е във водата под земята; да не им се кланяш, нито да им служиш.”
Втората заповед забранява поклонение на истинския Бог чрез образи и подобия. Много езически народи твърдят, че техните изображения били просто фигури или символи, чрез които отдавали поклонение на Божеството.
Но Бог е заявил, че такова поклонение е грях. Опитът да се представи Вечния с материални предмети би понижило представата на човека за Бога. Отклонен от безкрайното съвършенство на Бога, умът би бил привлечен по-скоро към творението, отколкото към Създателя. И колкото повече човек снижава представите си за Твореца, толкова повече деградира.
„…Аз, Господ, твоят Бог, съм Бог ревнив”. Близката и свята връзка на Бога с Неговия народ е предствена метафорично чрез брака. Идолопоклонството, което е духовно блудство, предизвиква Божието негодувание, представено подходящо като ревност.
„…Който въздавам беззаконието на бащите върху чадата, до третото и четвъртото поколение на ония, които Ме мразят…” Неизбежно е децата да страдат от последствията на родителските прегрешения, но те не биват наказвани за вината на родителите си, освен ако участват в греховете им. Най-често обаче децата вървят по стъпките на своите родители. Чрез наследствеността и примера на бащите си, синовете стават съучастници в греховете им. Порочните склонности, извратеният апетит и сниженият морал, както и физическите болести или деградации се предават като наследство от баща на син до трето и четвърто поколение. С тържествена сила тази страшна истина трябва да въздържа хората от погрешно поведение.
„…А показвам милости към хиляда поколения на ония, които Ме любят и пазят Моите заповеди.” Като забранява поклонението на фалшиви богове, втората заповед внушава поклонение на истинския Бог. А на верните в Неговата служба е обещана милост, за разлика от гнева, с който са заплашени мразещите Го, не само до трето и четвърто, а до хиляди поколения.
Повторена в Новия Завет за християните 1 Йоаново 5:21 Дечица, пазете себе си от идоли.
Деяния 15:29; Римляни 1:22-23; 1 Коринтяни 6:9-106:16Ефесяни 5:5; Откровение 21:8 22:15

3. „Не изговаряй напразно името на Господа, твоя Бог, защото Господ няма да счита безгрешен онзи, който изговаря напразно името Му.”
Тази заповед не само забранява фалшиви клетви и обикновено ругаене, но ни забранява да употребяваме Божието име по лек и небрежен начин, без да имаме предвид страхотното Му значение. Ако небрежно споменаваме Бога в обикновен разговор, ако се позоваваме на Него за незначителни неща, ако често и безсмислено повтаряме името Му, ние Го безчестим. „Свято и страшно е Неговото име” (Псалом 111:9). Всички трябва да разсъждават за Неговото величие, чистота и святост, за да бъдат сърцата им изпълнени с чувството за възвишения Му характер и святото Му име да бъде споменавано с почитание и тържественост.
Повторена в Новия Завет за християните 1 Тимотей 6:1 Които са слуги под игото на робството, нека смятат господарите си достойни за всяка почит, за да не се хули Божието име и с учението.
Матей 5:33-37; 22:16-22Яков 5:12

4.
„Помни съботния ден, за да го освещаваш. Шест дни да работиш и да вършиш всичките си дела, а на седмия ден, който е събота на Господа твоя Бог, да не вършиш никаква работа, ни ти, ни синът ти, ни дъщеря ти, ни слугата ти, ни слугинята ти, ни добитъкът ти, нито чужденецът, който е отвътре вратите ти; защото в шест дни Господ направи небето и земята, морето и всичко що има в тях, а на седмия ден си почина; затова Господ благослови съботния ден и го освети.”
Съботата не е въведена като нова институция, тя бе установена при сътворението. Трябва да я помним и пазим в памет на делото на Създателя. Тя посочва Бога като Творец на небесата и на земята и отличава истинския Бог от фалшивите богове. Всички, които пазят седмия ден, показват с този си акт, че са поклонници на Бога. Така Съботата е знак за верността на човека към Бога до тогава, докато на земята има хора, които да Му служат. Четвъртата заповед – единствената от всичките десет, споменава и името, и титлата на Законодателя. Тя единствена показва чрез чий авторитет е даден законът. Тя съдържа Божият печат върху Неговия закон и доказва автентичността и задължителната му сила.
Бог е дал на хората шест дни, в които изисква да работят и да вършат личните си дейности. Дела на помощ и милост се допускат в събота. За болните и страдащите трябва да се грижим по всяко време, но в събота неналежащата работа трябва стриктно да се избягва.
„Ако отдръпнеш ногата си в събота, за да не вършиш своята си воля в светия Ми ден, и наречеш съботата наслада, свята на Господа, почитаема, и Го почиташ, като не следваш в нея своите си пътища и не търсиш своето си удоволствие…”. Забраната не свършва тук: „…и не говориш своите си думи”, казва пророкът
(
Исая 58:13). На хора, които в събота обсъждат делови въпроси или съставят делови планове, Бог гледа като на действително извършващи делова работа. За да пазим съботата свято, не трябва дори да допускаме умовете ни да се занимават с неща от светски характер. А заповедта включва всички хора, които се намират отвътре вратите ни. По време на светите часове, обитателите на дома трябва да оставят настрана светските си и делови работи. Всички трябва да се обединят, за да почетат Бога, отдавайки Му с готовност служба в Неговия свят ден.
Повторена в Новия Завет за християните И още в първата събота (а не в неделя) Исус влезе в синагогата и поучаваше. Марко 1:21 (също в Лука 4:31).
И когато настана събота, (а не неделя) започна да поучава в синагогата; и мнозина, като Го слушаха, се чудеха и казваха: Откъде има Този всичко това? И каква е тази мъдрост, която Му е дадена, и какви са тези велики дела, извършени от ръцете Му? Марко 6:2
И им каза: Съботата е направена за човека (не само за евреина, израелтянина или юдеина, а за всеки човек), а не човекът за съботата; така че Човешкият Син е господар и на съботата. Марко 2:27,28 (следователно Господният ден е събота - също в
Лука 6:5).
И дойде в Назарет, където беше отгледан, и по обичая Си влезе в синагогата в събота (а не в неделя) и се изправи да чете. Лука 4:16
И се молете да не се случи бягането през зимата (тъй като е неудобно) или в съботен ден (тъй като е ден за освещаване).
Матей 12:12;
След смъртта на Исус, учениците му спазваха Събота
А жените, които бяха дошли с Него от Галилея, вървяха отзад и видяха гроба и как беше положено тялото Му. И като се върнаха, приготвиха аромати и миро ; и в съботата си почиваха според заповедта в Моисеевия закон. Лука 23-55,56 (Това се случва след Исусовата смърт, което е след като, според твърденията на фалшивите учители, законът е прикован на кръстта/отменен - факт, на който Неговите последователи очевидно не вярвали, тъй като почивали "според заповедта").
А те тръгнаха от Перга и пристигнаха в Антиохия Писидийска; и в съботния ден влязоха в синагогата и седнаха. Лука 13:14
Когато си излизаха от юдейската синагога, езичниците ги молиха да им се проповядват тези думи и следващата събота. Деяния 13:42(забележете, че езичниците-неевреи искали да им се проповядва Словото слдващата събота; ап. Павел не им казва: „Вижте, елате утре, тъй като първият ден от седмицата е деня, който ние, християните, пазим. Явно ап. Павел не е безразличен в кой ден се проповядва).
На следващата събота се събра почти целият град да чуе Божието слово.  Деяния 13:44
Защото още от старо време по всички градове е имало такива, които са проповядвали Моисеевия закон, който се прочита всяка събота в синагогите. Деяния 15:21
А в събота излязохме вън от портата край една река, където предполагахме, че става молитва; и седнахме и говорихме на събраните там жени. Деяния 16:13
И по обичая си Павел влезе при тях и три съботи наред разискваше с тях от Писанията. Деяния 17:2
И всяка събота той разискваше в синагогата с юдеи и гърци и се стараеше да ги убеждава. Деяния 18:4
Защото някъде си е говорил за самия ден така: "И почина си Бог на седмия ден от всичките Си дела" Евреи 4:4 (Словото призовава в Ефесяни 5:1 да бъдем „подражатели на Бога”)
Следователно за Божия народ остава една съботна почивка. Евреи 4:9 (гръцката дума "Sabbatismosσαββατισμоς" означава „пазене на събота”, на англ. Sabbath-keeping").
Защото както новото небеи новата земя, които Аз ще направя,ще пребъдат пред Мене, казва Господ,така ще пребъде родът ви и името ви.И отноволуние до новолуние,и от събота до съботаще идва всяка твар да се покланя пред Мене,казва Господ. Исая 66:22,23 (Този стих в Стария Завет се отнася за времето след Второто Пришествие и той постановява, че в Новата Земя ВСИЧКИ ще пазят Съботата.) Звучи абсурдно Бог да даде седмия ден, събота на човечеството при Сътворението (Битие 2:1-3), да го повтори на Израел преди Синай (Изход 16:4,23,37-29), написан с пръст от самия Бог върху камък – символ на тайността (Изход 20 глава), всички негови светии да го спазват, вкл. и Христос; след това Бог, който никога не се променя да промени непроменимия Си Закон в Неделя, за да го върне в Новата Земя отново в Събота (от залез в петък вечер до залез в събота вечер). Събота никога не е променена от Бог и Той все още изисква да се пази, но Бог ни дава свобода сами да преценим дали се подчиним. Евреи 4:9  ясно казва кой ден следва да пази Божия народ и ако ти, читателю, се смяташ за част от него – то изборът мисля е ясен).

5. „Почитай баща си и майка си, за да се продължават дните ти на земята, която ти дава Господ, твоя Бог.”
Родителите имат право на такава любов и уважение, каквито човек не дължи на никое друго лице. И който отхвърля законния авторитет на родителите си, отхвърля Божия авторитет. Петата заповед изисква децата не само да отдават уважение на родителите си и да ги слушат, но също да им оказват любов и нежност, да облекчават грижите им, да пазят репутацията им и да им подпомагат и утешават на старини.
Повторена в Новия Завет за християните:
„почитай баща си и майка си; и обичай ближния си както себе си”  Матей 19:19 
Деца, покорявайте се на родителите си в Господа, защото това е правилно. "Почитай баща си и майка си" (което е първата заповед с обещание), "за да ти бъде добре и да живееш много години на земята.” Ефесяни 6:1-3
Матей 15:4-9; Римляни 1:30; Колосяни 3:20;

6. „Не убивай.”
 Всички дела на несправедливост, които целят да съкратят живота, духът на омраза и отмъщение или отдаването на някаква страст, която води до дела, увреждащи другите, или дори ни кара да им желаем злото (защото, „който мрази брата си е човекоубиец”- 1 Йоан. 3:15); самолюбивото пренебрегване на грижите за нуждаещите се и страдащите, всяко себеугаждане или ненужно лишение, или пък прекалена работа, която води до увреждане на здравето – всичко това в по-малка или по-голяма степен нарушава шестата заповед.
Повторена в Новия Завет за християните:
Защото от сърцето се пораждат зли помисли, убийства, прелюбодейства, блудства, кражби, лъжесвидетелства, хули. Матей 15:19
Защото отвътре, от сърцето на човеците, излизат зли помисли, блудства, кражби, убийства, прелюбодейства, користолюбие, нечестие, коварство, сладострастие, лукаво око, хулене, гордост, безумство.Всички тези зли неща излизат отвътре и оскверняват човека. Марк 7:21-23
Римляни 1:29; 13:9; Яков 2:11; 1 Йоаново 3:15


7.
Не прелюбодействай.”
Тази заповед забранява не само нечисти действия, но и чувствени помисли и желания или каквато и да е практика, която води до възбуждането им. Чистота се изисква не само във външния живот, но и в тайните намерения и чувства на сърцето. Христос, Който поучаваше за далеч простиращата се задължителност на Божия закон, заяви, че злата мисъл или злият поглед са също така грях, както и беззаконното действие.
Повторена в Новия Завет за християните Ефесяни 5:3 А блудство и всякаква нечистота или сребролюбие даже да не се споменават между вас, както прилича на светии;
Евреи 13:4 Женитбата нека бъде на почит у всички и леглото - неосквернено, защото Бог ще съди блудниците и прелюбодейците.
Марк 7:21-23; 10:11,12; Деяния 15:20; Римляни 2:22; 7:2,3; 13:9; 1 Коринтяни 6:9,10; 7:5;

8. „Не кради.”
Тази забрана включва грехове в обществения и личния живот. Осмата заповед осъжда отвличането на хора и поробването им, забранява завоевателни войни. Осъжда кражбата и грабежа. Изисква стриктно благочестие в най-малките подробности на житейските дела. Забранява алчността в търговията и изисква честно изплащане на дългове и заплати. Тя заявява, че всеки опит да се извлече полза от нечие невежество, слабост или нещастие, се отбелязва в небесните книги като измама.
Повторена в Новия Завет за християните Ефесяни 4:28 Който е крал, да не краде вече, а по-добре да се труди, като върши с ръцете си нещо полезно, за да има да отделя и на този, който има нужда.
Матей 15:19; Марк 7:21-23; Лука 3:13,14; Римляни 13:9; 1 Коринтяни 6:9,10, Яков 5:4;

9. „Не свидетелствай лъжливо против ближния си.”
Говоренето на неверни неща от каквото и да е естество; всеки опит или намерение за измама на нашия ближен са включени тук. И намерението да се измами съдържа лъжа. С поглед, с движение на ръката и с израз на лицето може да се излъже също така сполучливо, както и с думи. Всяко съзнателно преувеличаване, всеки намек или инсинуация, предназначени да създадат погрешно или преувеличено впечатление са лъжа. Това предписание забранява всяко усилие да увредим репутацията на нашия ближен с фалшиво представяне или зла догадка, с клевета или клюка. Дори преднамереното прикриване на истината, от което могат да настъпят вреди за другите, е нарушение на деветата заповед.
Повторена в Новия Завет за християните: Яков 4:11  Не се одумвайте един друг, братя; който одумва брат или съди брат си, злослови закона и съди закона; а ако съдиш закона, не си изпълнител на закона, а съдия.
Матей 15:19; Лука 3:14; Римляни 1:29,30; 13:9; Ефесяни 4:31; 1 Тимотей 1:9,10; 2 Тимотей 3:3;

10. „Не пожелавай къщата на ближния си; не пожелавай жената на ближния си, нито слугата му, нито слугинята му, нито вола му, нито осела му, нито какво да е нещо, което е на ближния ти.”
Десетата заповед удря в самия корен на всички грехове – забранява егоистичното пожелаване, от което произлиза грешното действие. Който в послушание към Божия закон се въздържа да се отдава дори на грешно пожелание на нещо, което принадлежи на друг, няма да бъде виновен за грешна постъпка към ближните си.
Повторена в Новия Завет за християните: Лука 12:15 И им каза: Внимавайте и се пазете от всяко користолюбие; защото животът на човека не се състои в изобилието на имота му.
Евреи 13:5
Не се увличайте в сребролюбие; задоволявайте се с това, което имате, защото сам Бог е казал: "Никак няма да те оставя и никак няма да те забравя";

Марк 7:21-23; Деяния 20:33; Римляни 1:29; Римляни 13:9; 1 Коринтяни 6:9,10, Ефесяни 5:3; Ефесяни 5:3; Филипяни 3:19; Колосяни 3:5; Евреи 13:5;

Такива бяха светите предписания на Декалога, изговорени сред гръм и пламъци на планината Синай и с чудна изява на силата и величието на славния Законодател. Бог възвести Своя закон сред сцени на сила и слава, които Божият народ никога да не забрави. Неговите люде трябваше да бъдат убедени в необходимостта от дълбока почит към Автора на закона, Създателя на небето и земята. Исус Христос и апостолите повториха всичките десет заповеди и в Новия Завет защото Бог желае да покаже на всички хора светостта, важността и непреходността на Своя закон. Тъй като всички десет заповеди се срещат и в Новия Завет са абсурдни твърденията, че която и да е от десетте заповеди е прикована на кръста, отменена или невалидна по някаква причина.

Господ казва:
„Ако Ме любите, ще пазите Моите заповеди.”- Йоан 14:15.
А апостолите допълват: „И по това сме уверени, че Го познаваме, ако пазим заповедите Му.  Който казва: Познавам Го, а заповедите Му не пази, лъжец е, и истината не е в него.”- 1 Йоан. 2:3,4.
„По това познаваме, че любим Божиите чада, когато любим Бога и изпълняваме Неговите заповеди , защото ето що е любов към Бога: да пазим Неговите заповеди; а заповедите Му не са тежки.  Защото всичко, що е родено от Бога, побеждава света;”- 1 Йоан. 5:2-4.
Бог произнесе на планината Синай Десетте заповеди със СВОЯ ГЛАС, написа ги ЛИЧНО на две каменни плочи и нареди на Мойсей да ги постави на НАЙ-СВЯТОТО място – в ковчега на завета –
Изход 40:21.
Исус Христос обобщи закона в две големи заповеди: „Да възлюбиш Господа твоя Бог с цялото си сърце, с цялата си душа и с всичкия си ум (това е обобщение на първите 4 заповеди) и ближния си както себе си (останалите 6 заповеди)” - Матей 22:35-40.
Божият морален закон отразява характера на Бога и в основата му е ЛЮБОВТА. Той е ВЕЧЕН и НЕПРОМЕНИМ като своя Автор. Сам Исус Христос заявява: „Да не мислите, че съм дошъл да разруша закона и пророците; не съм дошъл да разруша, но да изпълня. Защото истина ви казвам: докле премине небето и земята, ни една йота, ни една точка от закона няма да премине, докато всичко не се сбъдне” – Матей 5:17,18. За такива проповедници и апостоли, които твърдят, че Бог е отменил изискването за пазенето на Закона, Словото ни предупреждава в 2 Коринтяни 11:13:15 Защото такива човеци са лъжеапостоли, лукави работници, които се преправят на Христови апостоли.И не е чудно, защото сам Сатана се преправя на светъл ангел;така че не е голямо нещо, ако и неговите служители се преправят на служители на правдата. Но тяхната сетнина ще бъде според делата им.
 
Божият закон е НЕДЕЛИМ и ВСИЧКИ ЗАПОВЕДИ са ЕДНАКВО ВАЖНИ, „Защото, който опази целия закон, а съгреши в едно нещо, бива виновен във всичко” – Яков 2:10. А ти, читателю, пазиш ли с Божията помощ всички 10 заповеди (следователно опазваш целия закон), или пазиш максимум 9/10 от закона (което според ап. Яков за Бог не е достатъчно - за Него това е все едно въобще да не пазиш Заповедите Му)?



Гласувай:
3



1. antoninus - Заключение:
22.12.2012 23:03
Законът е записан от Бога на плочи от камък на планината Синай. Духът на Бог е изпратен на Петдесятница (Деяния 2), за да си напише закон в плочите "от плът" на нашите сърца (2 Кор. 3:3). И с дара на Светия Дух, ние може да преодолее греха (нарушение на закона) и да ходим в Неговия закон.
Както се вижда ясно, Десетте Божи заповеди са били спазвани от Христос, Неговите апостоли, Неговите ученици, техните ученици. Ние трябва да надделем над нашите греховни страсти (Откр. 2:7,11,17,26; 3:5, 12,21, 21:07). Затова покайте се, обърнете се към Бога и пазете заповедите Му, а той ще ви излекува и ще имате вечен живот в Неговото царство.

Изт.: http://thegodlove.com

P.S. Нямам претенции за изчерпателност на цитатите в Новия Завет, които повтарят дадените в Изход 20 глава 10 заповеди. Ако някой иска може да добави и други.
цитирай
2. antoninus - Разликата между Мойсеевия закон и Божия (10-те заповеди) е огромна
18.01.2013 20:44
1. В материала за написване: Божия Закон е написан върху камък, а Мойсеевия - на книга. Това доказва нещо доста важно, че първия е траен,вечен, а другия временен;

2. В начина на изговаряне: Божия Закон е написан ЛИЧНО ОТ БОГ, който слиза пред народа и е единсвеното нещо изговорено лично от Бог пред народа, Мойсеевия закон е предаден чрез Моисей на народа;

3. В начина на написване: Божия Закон - ЛИЧНО С БОЖИЯ ПРЪСТ , Мойсеевия закон от Моисей;

4. В мястото на поставяне - Божия Закон - в златен ковчег в най-най-святото място на земята - Светая Светих, Мойсеевия закон - до ковчега;

5. Божия Закон се намира в подножието на Божия престол в небесното светилище, а в земното над него е Личното Божие присъствие, а Мойсеевия закон извън ковчега, до него само в земното светилище;

6. В съдържанието - Божия Закон (10те заповеди), Мойсеевия закон - празници, дни, месеци, години церемониални съботи - не е съботен ден, но Бог казва да се пази като съботен
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: antoninus
Категория: История
Прочетен: 796563
Постинги: 231
Коментари: 504
Гласове: 832
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031